
OŚRODEK MEDYCZNO-TERAPEUTYCZNY
"SYRIUSZ"
NIEPUBLICZNY ZAKŁAD OPIEKI ZDROWOTNEJ
Schemat postępowania - co robić?

Krok po kroku czyli diagnoza i terapia dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w programie Atut
Jeśli coś niepokoi Cię w zachowaniu i rozwoju Twojego dziecka skonsultuj to. Nie czekaj, nie słuchaj porad „może z tego wyrośnie”.
Co powinien zrobić rodzic/opiekun – schemat postępowania :
- objawy zaburzeń u dziecka
- konsultacja u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży
- ustalenie wstępnej diagnozy
- wstępne zalecenia
- ustalenie diagnozy medycznej i planu terapii dziecka
- diagnoza funkcjonalna
- leczenie (lekarz, psycholog, pedagog, logopeda, rehabilitant, terapeuta zajęciowy i inni)
Wizyta w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci, Młodzieży i ich Rodzin
Podstawą jest ustalenie wstępnej diagnozy medycznej. W przypadku podejrzenia diagnozy ASD rozpoznanie powinien ustalić lekarz psychiatra dzieci i młodzieży. W tym celu rodzic powinien zgłosić się z dzieckiem do Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci, Młodzieży i ich Rodzin
- termin wizyty trzeba ustalić w rejestracji Ośrodka osobiście lub telefonicznie
- na konsultację trzeba zabrać wszystkie posiadane dokumenty medyczne, psychologiczne, oświatowe, książeczkę zdrowia dziecka
- proces diagnostyczny może wymagać kilku wizyt
- po ustaleniu wstępnej diagnozy formułowany jest wraz z rodzicami„realny”plan dalszego postępowania i leczenia dziecka
- jeśli plan terapii zakłada, że dziecko będzie leczone w naszym Ośrodku lekarz wypisuje skierowanie na terapię w naszej Poradni lub skierowanie na leczenie w Oddziale Dziennym
Program Terapeutyczno-Rehabilitacyjny dla dzieci z ASD w PZP dla Dzieci i Młodzieży
- na terapię potrzebne jest skierowanie lekarskie;
- skierowanie jest rejestrowane w kolejce oczekujących i realizowane w miarę wolnych miejsc;
- przed planowanym przyjęciem pracownik rejestracji kontaktuje się telefonicznie z rodzicem, uzgadnia datę przyjęcia oraz terminy zajęć terapeutycznych;
- zajęcia odbywają się indywidualnie lub w grupie, w zależności od wskazań, najczęściej dwa razy w tygodniu. Program zakłada również warsztaty psychoedukacyjne dla Rodziców;
- pod koniec cyklu leczenia Rodzic otrzymuje od terapeuty-koordynatora programu zalecenia dotyczące dalszego postępowania z pacjentem.
Oddział Dzienny
- na terapię potrzebne jest skierowanie z naszej Poradni lub wystawione przez specjalistę psychiatrę, neurologa, pediatrę, zawierające diagnozę medyczną. Do skierowania należy dołączyć wszystkie posiadane dokumenty medyczne, psychologiczne, oświatowe
- skierowanie jest rejestrowane w kolejce oczekujących i realizowane w miarę wolnych miejsc w poszczególnych grupach wiekowych
- przed planowanym przyjęciem pracownik rejestracji kontaktuje się telefonicznie z rodzicem, uzgadnia datę przyjęcia na Oddział oraz terminy zajęć terapeutycznych
- przyjęcie na Oddział polega na zebraniu wywiadu psychologicznego, lekarskiego, badaniu, ustaleniu planu terapii
- w trakcie pobytu dziecko uczestniczy w zaleconych zajęciach terapeutycznych indywidualnych lub grupowych zgodnie z planem
- regularnie omawiane jest funkcjonowanie pacjenta i postępy w terapii w trakcie odpraw personelu, ewentualna modyfikacja planu leczenia
Oddział Dzienny wraz z Przedszkolem Terapeutycznym
- najbardziej optymalny, kompleksowy program leczenia małych dzieci z autyzmem / ZA, w którym dziecko jest przyjęte na Oddział Dzienny zgodnie z zasadami opisanymi powyżej oraz uczęszcza na zajęcia terapeutyczno-edukacyjne w naszym przedszkolu
- w tej opcji dziecko korzysta z wszystkich elementów programu leczenia zaburzeń autystycznych Atut
- do przyjęcia do przedszkola potrzebny jest wniosek rodzica złożony w rejestracji Ośrodka oraz dostarczenie przed rozpoczęciem pobytu orzeczenia o kształceniu specjalnym ze względu na autyzm lub zespół Aspergera
- przed przyjęciem odbywa się konsultacja z terapeutami Ośrodka w celu wstępnej oceny bieżącego funkcjonowania i odpowiedniego doboru grupy
- podpisanie umowy o sprawowanie opieki w przedszkolu nad dzieckiem na określony czas
- przeprowadzenie procedury diagnostycznej zgodnej z przyjętymi standardami w programie autorskim „Atut”
- stworzenie planu indywidualnego dla dziecka opartego na jego możliwościach i potrzebach, dobór odpowiednich metod i form pracy
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do poziomu funkcjonowania dziecka
- realizacja indywidualnego planu terapeutycznego na zajęciach indywidualnych i grupowych
- stała kontrola przebiegu procesu leczenia przez zespół terapeutyczny pod przewodnictwem lekarza psychiatry dziecięcego, systematyczne omawianie efektywności prowadzonych oddziaływań na odprawach, analiza funkcjonowania dziecka